07-03-2024
De adviseur instandhouding NS-stations vastgoed heeft ons in maart 2023 benaderd, of wij een zinken roevendak, inclusief goten op station Hollands Spoor in Den Haag wilden vervangen. Het pand waarop het zinken roevendak ligt, is gebouwd in 1891!
Vanzelfsprekend hebben wij positief gereageerd op dat verzoek: we zijn op afspraak het project gaan bezoeken.
Uitdaging
Omdat het station een rijksmonument en cultureel erfgoed is, moest het nieuwe dak op dezelfde manier uitgevoerd worden als het bestaande dak. De andere eis die gesteld werd, was dat de dikte van de zinken beplating 1,1 millimeter moest zijn.
Voor werken bij het spoor moesten wij bovendien voldoen aan een aantal veiligheidseisen. Dat hebben wij in samenspraak met een vaste aannemer van NS-stations vastgoed opgepakt. In november 2023 zijn we gestart met de werkzaamheden.
Oplossing
De logistiek voor het aan- en afvoeren van de materialen was een punt van aandacht. Hoe konden wij de materialen op de werklocatie krijgen? In samenspraak, is een deel van perron 1 als bouwplaats ingericht en met bouwhekken afgezet. Zo konden wij daar onze materialen opslaan. Om een deel van de zinken kraal-goot te vervangen kort langs het spoor, moest de spanning van de bovenleidingen gehaald worden. Die werkzaamheden konden alleen ‘s nachts worden uitgevoerd. Daarom hebben onze monteurs twee nachten hun werkzaamheden daar ter plaatse uitgevoerd. De overige werkzaamheden konden gewoon tijdens werkdagen worden gedaan.
Resultaat
Het project is, ondanks de vaak slechte weersomstandigheden, goed verlopen. En het resultaat mag er zijn! We hebben dit project eind december 2023 naar volle tevredenheid opgeleverd.